Mistrzowskie HMI cz. 4 – 7

Pojawił się kolejne odcinki szkolenia firmy Siemens z zasad projektowania interfejsów  HMIHMI Design Masterclass. Siódmy odcinek kończy całą serię, która miała za zadanie przedstawić dobre praktyki projektowania interfejsów użytkownika. W czasie przerwy świąteczno-urlopowej siedmioczęściowy kurs dobiegł końca.

Jest to dobra okazja do przedstawienia skrótów pozostałych części i podsumowania całości kursu.

Oczywiście zachęcam do obejrzenia całego szkolenia prowadzonego przez pana Olivera Gerstheimera w całości, na stronie firmy Siemens.

 

Cz. 4 „Projektowanie wizualności”

W odcinku czwartym pojawiają się kolejne zasady:

Nr Zasada Opis
1 Najpierw stwórz model, potem buduj dom. Twoim pierwszym celem jest stworzenie prototypu, który możesz przetestować z użytkownikami i który możesz zoptymalizować. Wtedy możesz zbudować interfejs.
2 Używaj modułów, szablonów i makiet. Możesz bardzo skutecznie zbudować prototyp z „prefabrykowanymi” komponentami – stylizacja odbędzie się później.
3 Unikaj zagraconych interfejsów. Gdy twoje interfejsy są zbyt zatłoczone, posortuj funkcje według priorytetów i zgrupuj funkcje drugorzędne na kartach lub ekranach podrzędnych.
4 Zwróć uwagę na wyrównanie i odstępy. Wyrównanie elementów do i utworzenie przestrzeni wokół komponentów, tekstu i ramek poprawi ogólny wygląd projektu.
5 Używaj kokpitów. Przygotowanie funkcjonalnego i dobrze zaprojektowanego kokpitu jest łatwym sposobem, aby stworzyć efekt „wow” u użytkowników i fajnie się z tym pracuje.
6 Nie zapomnij o fizycznych przyciskach i funkcjach. Ważne standardowe funkcje, które muszą być dostępne przez cały czas, mogą być uruchamiane przez przyciski sprzętowe i przełączniki nieuzupełniające interfejs dotykowy.

Słowa kluczowe tego odcinka to:

biblioteka HMI, prototyp niskiej wierności(mało dokładny model pozwalający na szybkie prototypowanie), kokpit(ekran zawierający najważniejsze informacje, deska rozdzielcza, ang. dashboard).

 

Cz. 5 „Konceptualizacja interakcji”

W odcinku piątym pojawiają się zasady:

Nr Zasada Opis
1 Wybierz menu lub przepływ pracy w zależności od kontekstu. W zależności od konkretnego zadania, dobrze posortowana „półka funkcji” (menu) lub „przepływ pracy” (workflow – nawigacja w HMI odpowiadająca kolejnym czynnościom) będzie działać lepiej dla twoich użytkowników.
2 Projektuj komunikaty o błędach, które pomagają użytkownikowi w rozwiązaniu problemu. Dobre i złe procedury obsługi błędów wpływają na wydajność maszyny – i wizerunek jej producenta.
3 Zabezpieczaj przed błędami użytkowników, gdziekolwiek to jest możliwe. Odpowiednie projektowanie i oznaczanie pól wprowadzania pomoże użytkownikom pracować z interfejsem HMI bez popełniania błędów.
4 Chroń użytkowników przed małymi kliknięciami niosącymi ogromne konsekwencje. Aby uniknąć kosztownych błędów, poproś o potwierdzenie, dodając wyskakujące okienka „Czy naprawdę chcesz …” lub przycisk „Cofnij”.
5 Zapomnij o podręcznikach; od razu pomagaj użytkownikom. Małe ikony „Info” z pomocą kontekstową we właściwym miejscu mogą zaoszczędzić użytkownikom dużo czasu.
6 Nie używaj treści animowanej dla niej samej, ale po to, aby coś wnosiła. Animowane treści powinny zawsze dostarczać dodatkowe, istotne informacje i być funkcjonalne oraz wspierać użytkowników w ich pracy.

Słowa kluczowe tego odcinka to:

dialog, przepływ pracy(ang. workflow), menu.

 

Cz. 6 „Testowanie prototypów”

W odcinku szóstym pojawiają się zasady:

Nr Zasada Opis
1 Przetestuj swój prototyp z użytkownikami. Jako projektant masz pewność, że twoje HMI jest absolutnie genialne. Ale tak naprawdę liczy się to, co myślą o o nim użytkownicy.
2 Zdefiniuj cel i zadawaj konkretne pytania. Wydajny proces testowania koncentruje się na złożonych, krytyczne lub nowych obszarach i funkcjach.
3 Skoncentruj się na najważniejszych aspektach. Przetestuj najważniejsze przypadki użycia z pięcioma użytkownikami w nie więcej niż godzinę. To powinno wystarczyć do zidentyfikowania większości problemów w twoim projekcie HMI.
4 Przetestuj swój prototyp na miejscu. Testy na miejscu pomogą zmotywować użytkowników, a nieformalne informacje zwrotne, takie jak marszczenie brwi i uśmiechy, pomogą zidentyfikować problemy z interfejsem HMI.
5 Postępuj zgodnie ze strategią testów opartych na zadaniach i testów eksploracyjnych. Najpierw obserwuj użytkowników podczas eksploracji interfejsu HMI, a następnie sprawdź, czy potrafią skutecznie obsłużyć przypadki użycia.
6 Udokumentuj wyniki w zwięzłym raporcie, aby ułatwić analizę opinii użytkowników. Poproś użytkowników, aby wymienili 5 rzeczy, które lubią lub których nie lubią, oraz 3 najważniejsze ulepszenia, które chcieliby zobaczyć w swoim interfejsie HMI.

Słowa kluczowe tego odcinka to:

prototyp, test eksploracyjny(test bez wcześniej przygotowanego planu polegający na eksploracji aplikacji), test oparty na zadaniu(test polegający na wykonaniu konkretnego zadania korzystając z aplikacji).

 

Cz. 7 „Stylizacja i wykończenie”

W ostatnim, siódmym, odcinku pojawiają się zasady:

Nr Zasada Opis
1 Zaplanuj i zorganizuj ostatnie kroki. Priorytetem są trzy rzeczy: optymalizacja HMI w oparciu o wyniki testów, dostrojenie elementów wizualnych i planowanie wdrożenia.
2 Nie pomyl swojego interfejsu HMI z książką do kolorowania. Pamiętaj o tych podstawowych zasadach: cieniowany biały jako tło, mało jaskrawe kolory dla komponentów i jasne kolory dla elementów, które muszą się wyróżniać.
3 Nie trać czasu na efekty, które są tylko na pokaz. Z reguły efekty 3D i gradienty kolorów rzadko coś wnoszą i powinny być używane tylko wtedy, gdy rzeczywiście są potrzebne.
4 Przestrzegaj podstawowych zasad dotyczących ikon. Nie mieszaj ikon z różnych stylów: używaj stylów czarno-białych lub kolorowych, płaskich lub z konturami.
5 Zorganizuj wdrożenie. Upewnij się, że przekazujesz wartość dodaną swojego HMI dla użytkowników i aplikacji oraz projektuj materiały marketingowe z taką samą starannością i jakością, jak twój HMI.
6 Myśl z wyprzedzeniem. Archiwizuj statystyki i zasoby, które możesz wykorzystać w przyszłych projektach, takich jak profile użytkowników, podstawowe projekty, elementy itd. Zapisz, które funkcje mają duże znaczenie itd.

Słowa kluczowe tego odcinka to:

stylizacja, ikony, wdrożenie.

 

Podsumowanie

W ramach podsumowania i powtórzenia materiału można zebrać wskazówki, które przekazuje ekspert firmy Siemens w następujący sposób:

  • zbadaj dokładnie temat, poznaj problem, szukaj różnych rozwiązań i przygotuj kilka projektów interfejsu, z których wybierzesz ten właściwy,
  • pracuj iteracyjnie: projektuj, analizuj, poprawiaj,
  • poznaj użytkowników końcowych, dowiedz się jak pracują i co jest dla nich ważne,
  • poznaj to, w jaki sposób system ma działać, jakie funkcje ma realizować, czego od niego będzie się wymagać,
  • dowiedz się co przeszkadza użytkownikom, co jest źle, czego brakuje,
  • zorientuj się co jest istotne i powinno być łatwo i szybko dostępne, a co jest nieważne, przeanalizuj to jak często wykorzystywane są dane funkcje i na tej podstawie zaprojektuj sposób dostępu do nich,
  • zbuduj solidny szkielet aplikacji, na którym będziesz mógł budować,
  • buduj bibliotekę rozwiązań, żeby dobre rozwiązania wykorzystywać w kolejnych projektach; korzystaj z przygotowanych wcześniej rozwiązań,
  • pracuj na prototypach, których wykonanie zajmuje mniej czasu, a pozwalają lepiej poznać cechy przyszłego interfejsu,
  • zapewnij dialog pomiędzy aplikacją a użytkownikiem: jasne komunikaty, przyciski potwierdzeń,
  • zadbaj, żeby przechodzenie między ekranami odnosiło się do przepływu pracy na danym stanowisku,
  • testuj interfejs wewnętrznie oraz z przyszłymi użytkownikami na miejscu; zbierz informacje zwrotne,
  • zadbaj o ogólną spójność interfejsu i jednakową stylistykę,
  • odpowiednio zaplanuj wdrożenie i zbierz doświadczenia na potrzeby kolejnych projektów.

Na pierwszy rzut oka wskazówki wydają się proste. Wystarczy poznać wymagania, trzymać się kilku zasad, korzystać z poprzednich doświadczeń i poprawiać projekt tak długo, aż będzie wystarczająco dobry. Niestety podążanie za tymi wskazówkami już nie zawsze jest takie łatwe.

Co w przypadku gdy użytkownik sam nie wie czego chce? Co gdy oczekiwania klienta są sprzeczne z podstawowymi zasadami projektowania interfejsu? Jak pracować iteracyjnie i wielokrotnie ulepszać aplikację, gdy budżet na HMI stanowiące dodatek do reszty systemu jest ograniczony? Jak testować z klientem HMI na miejscu, gdy instalacja znajduje się na innym kontynencie, w innej strefie czasowej, a operatorzy mówią jedynie w lokalnym języku?

W tym kontekście tajemnicą projektowania Mistrzowskiego HMI nie jest znajomość tych kilku prostych zasad, ale umiejętność stosowania tych zasad w praktyce.

Pan Oliver Gerstheimer kończy swój kurs stwierdzeniem:

Projektowanie HMI jest pracą, która nigdy się nie kończy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *